Checklista vid Flytt
1. Flytthjälp – Ska du anlita en flyttfirma eller be familj & vänner om hjälp?
Att anlita en flyttfirma eller flytta själv har både för- och nackdelar. Det är billigare att flytta själv, men å andra sidan är det tungt att bära och flytta möbler och kartonger själv. Oavsett om du kallar på vänner & familj eller anlitar en flyttfirma är det alltid fördelaktigt att göra det i tid! Om du väljer att utföra flytten själv tänk på att boka last- eller skåpbil / släpvagn. Här är det viktigt att göra det i tid om du vill spara pengar då de billigare alternativen ofta blir uppbokade. Du kan använda dig av uthyrningssajter som Hygglo eller kolla utbudet hos bensinmackar.
Att anlita en flyttfirma kostar, men det är smidigare. Det är alltid bra att ta in kostnadsfria prisförslag från flyttfirmor, och se om de är tillgängliga ditt flyttdatum. Om du förhandlar priser kan du alltid fråga efter fastpris, detta är alltid säkrare för dig ekonomiskt jämfört med Tim-pris som egentligen inte säger hur mycket den totala kostanden blir, eftersom att det är svårt att säga hur många timmar en flytt tar. Fråga även om försäkring ingår och vad som gäller vid skador på bohag. Jämför alla offerter och se vad som är mest lämpligt för dig.
2. Hur man packar effektivt
Det absolut viktigaste med checklista inför flytt du är att börja packa i tid! Det ger dig förutsättningarna till att hinna planera så att din flytt blir smidig och så undviker du att stressa. Är din nya bostad större eller mindre än din nuvarande? Om din nya bostad är mindre finns det en risk att allt inte får plats i din nya bostad och du kan behöva slänga eller sälja möbler. Om du börjar planera i god tid har du möjligheten att sälja möblerna på blocket, Facebook etc. Men är det få dagar kvar tills du ska lämna din bostad kan du behöva slänga möblerna. Kör du dom till återvinningscentral själv eller behöver du hjälp med att köra bohaget till återvinningscentralen?
Du kan även packa ner mycket långt i förväg om det inte är saker du behöver under de kommande veckorna. Man kan alltid börja med källaren, vinden och kläder & skor som inte är i säsong. Här kan du också gå igenom gamla kläder och prylar i lugn och ro, och se ifall du vill ge bort till familj, sälja på internet eller slänga.
Om du vill anlita en flyttfirma kan du alltid be om ett prisförslag för packhjälp och bärhjälp, och i samband med det fråga om du kan få låna flyttkartonger ifall du bara behöver bärhjälp. Det brukar de flesta flyttfirmor gå med på. En tumregel är att ha en flyttkartong per kvadratmeter, men det skadar inte att ha någon flyttkartong för mycket, så behöver du inte packa lika tungt heller vilket gör flytten säkrare och smidigare. Läs mer om hur du flyttpackar här: Flyttpackning
3. Anmäla din flytt till skatteverket- Checklista vid Flytt
Något som du inte får glömma är att göra en flyttanmälan på skatteverkets hemsida. Det är helt kostnadsfritt och det är alltid smartast att skicka in den så fort det är bestämt att du ska flytta. När du gör en flyttanmälan hos skatteverket så uppdateras din folkbokföringsadress hos alla myndigheter och instanser.
4. Ändra adress och kontrollera post.
Det är inte alltid att alla dina postoperatörer har fått uppgifter om att du har flyttat och har fått en ny adress. Genom att använda dig av addresändring.se kan du kostnadsfritt ändra din adress hos de postoperatörer som de har ett avtal med. Notera att de även har andra tjänster som kan förenkla processen med eftersändning av post, men dessa tjänster kostar pengar. Vill man göra detta gratis finns det en annan metod som man kan använda sig av, då får man själv skapa en digital brevlåda som t:ex Kivra. Se då till att kontakta företag som du får post av och upplys dom om ditt kivra.
5. Hantera dina avtal
Ta inte el, internetuppkoppling och försäkringar för givet! För att detta ska fungera när du flyttar så måste du själv se över alla avtal när du flyttar.
Flytta din hemförsäkring
För att göra detta ska du kontakta ditt försäkringsbolag och meddela dom om din flytt, du vill att försäkringen ska gälla på din nya adress från och med dagen du flyttar in. Har du otur kan du behöva din försäkring redan första dagen du flyttar in. Det är inte särskilt svårt att göra men lätt hänt att man glömmer bort. Tänk på att kostnaden för din hemförsäkring kan skilja sig från din nuvarande kostnad, beroende på om storleken på din nya bostad.
Flytta dina bredband
Det är inte alltid att din nuvarande bredbandsleverantör erbjuder sina tjänster på din nya adress, se därför om det är möjligt att få. Kontakta din internetleverantör och se om du kan beställa tjänsterna från och med ditt flyttdatum. Annars kan du alltid jämföra olika bredbandsleverantörer smidigt på internet. Är det första gången du beställer eller om du ska byta leverantör kan det ta några dagar innan internetuppkopplingen görs, så gör detta helst någon vecka i förväg.
Flytta ditt elavtal
Tänk på att du behöver säga upp ditt nuvarande elavtal och teckna ett nytt elavtal för din nya bostad. Processen är inte komplicerad, men även detta är något som behöver göras i tid, annars kan du bli utan el när du flyttar in i din nya bostad. Se till att ha tillgång till ditt anläggnings-ID för både ditt gamla och nya boende när du ringer och vill flytta ditt elavtal. Detta gör det enklare för elleverantören att hjälpa dig.
Sophämtning
Flyttar du in i hus eller radhus? tänk på att teckna ett abonnemang för sophämtning. Då kontaktar du kommunen och ser till att dina sopor hämtas. Flyttar du ut ifrån hus eller radhus måste du också säga upp ditt nuvarande abonnemang.
6. Checklista för flyttstädning
Innan du lämnar din bostad måste den vara städad. kommer du att hinna och orka städa bostaden? Tänk på att det är smidigast att göra städningen efter att flytten är gjort, vilket innebär att du behöver planera att flyttdagen är några dagar innan du lämnar över nycklarna till bostaden, så att du hinner städa i lugn o ro. Ett annat alternativ är du anlitar en städfirma, tänk då på att kontrollera att bostaden blir helt städad. Se till att du får en skriftlig städgaranti av städfirman du anlitar, så att du kan ringa tillbaka dom kostnadsfritt om det är något dom har missat.
Vad innebär flyttstädning?
Det innebär att även sådant som inte ingår i din veckostädning ska göras. Förrådsutrymmen och garderober ska städas invändigt och utvändigt, sedan ska lampknappar, handtag, dörrar, lister torkas av. I köket ska förutom alla skåpsluckor även vitvarorna städas noggrant. Badrummet ska städas noggrant med, här ska även avloppen rensas. Fönstren ska torkas invändigt och utvändigt. Väggar, tak, golv ska städas. Glöm inte att städa bakom elementen med.
7. Checklista vid flytt
Under själva flyttdagen är det mycket att ha koll på oavsett om du anlitar en flyttfirma eller om du gör flytten själv eller om du får hjälp av vänner. Flytten tar oftast längre tid än man förväntar sig, se därför till att avsätta en hel dag för flytten. Kanske 2 dagar om du flyttar till en stad som ligger längre bort. Genom att planera och strukturera och ha en checklista för din flytt kan du spara tid, energi och minska stressen som uppstår vid flyttar.
Tips för din flytt
Planera start, pauser och ordningen som allt ska ske i.
Ha en liten väska med mindre saker som du kan komma att behöva, som medeciner, laddare, pyjamas och andra neccesesärer. Detta kan vara smidigt att ha det på ett ställe när du kommer fram i den nya bostaden, är trött och vill lägga dig i sängen.
Tänk på att göra detsamma för dina barn eller andra i familjen.
Handla frukost för nästkommande morgon i din nya bostad.
Tänk på att ha sådant som höjer stämningen under flytten tillgängligt, musik till exempel. Annars är kaffe, frukt och snacks något som uppskattas. Lunch och middag är också nödvändigt. Se till o bjuda vänner och familj som hjälper dig.
Se till att det finns tvål, toapapper och handdukar i bägge bostädernas badrum.
När du flyttar kommer din arbetsgivare oftast att bevilja ledighet för din flytt, men sällan med ersättning, om inte det är din arbetsgivare som kräver att du flyttar, i sådana fall kan du begära ersättning för din flytt.
Viktigt tips.
Se till att ha kvar din gamla bostad i några dagar eftar att flytten är klar. Så att du kan städa i lugn och ro, och se över småsaker som kan finnas kvar innan du lämnar över nycklarna.
Följer du den checklista innan flytt så kommer du att vara tacksam under processen. När flytten är klar kan du sedan i lugn och ro packa upp ditt bohag och lägga det på sin plats.
Lycka till med din flytt!
Om du vill veta vad det kan kosta dig att anlita Riksflytt inför din flytt så kan du fylla i formuläret nedan och få ett kostnadsfritt prisförslag.