Här kan du läsa om allt du behöver veta för att utnyttja RUT-avdrag när du flyttar

 När du ska flytta och vill göra ett Rut-avdrag på din flytt finns det vissa kriterier som måste uppfyllas. Du har rätt att få 50 % rabatt på arbetskostnaden. Här kan du läsa om allt som har att göra om rut-avdrag när du flyttar. Har du några frågor om Rut-avdrag kan du alltid kontakta oss så svarar vi på dina frågor.

 
Bra flyttfirma som är försiktiga med möbler. Våra tjänster är bra.

Vad är RUT-avdrag och hur fungerar det när man anlitar en flyttfirma?

 Rut-avdrag är ett avdrag som vår regering beslutade att vi Sveriges befolkning ska kunna utnyttja när vi betalar för hushållsnära tjänster så som Underhåll, städning och flytt. Vi ska alltså få rabbatt när vi betalar för tjänster som har att göra med vårt hem. Men vem är det som kompenserar företagen för den summa (RUT) som kunderna inte behöver betala? Jo, det är skatteverket som kompenserar företagen med det, då får företagen Rut-ersättning när de ger sina kunder Rut-avdrag. Du som kund behöver inte göra någon ansökan eller liknande till skatteverket, utan detta är något som företaget sköter själva efter att de har gett dig ett RUT-avdrag. Så när du anlitar en flyttfirma får du alltid Rut-avdrag på din faktura. Nedan kan du läsa mer om villkor och kriterier för Rut.
Vill du veta hur kan vi hjälpa dig när du ska flytta? Klicka på länken:
Flytthjälp

När är Rut-avdrag avdragsgillt på flytt?

  1. RUT-avdrag gäller när du anlitar Riksflytt för din flytt
  2. Du får 50 % billigare arbetskostnader när du anlitar Riksflytt för flytthjälp.
  3. Du har rätt att få upp till 75 000 kronor RUT-avdrag. Det är arbetskostnaden som du får rabatt på. Oavsett vad du har för flytt så gäller avdraget, det gäller även flyttstädning.

Vill du flytta och behöver flytthjälp? Kontakta oss så ger vi dig ett prisförslag på vad det kan kosta dig att få flytthjälp av Riksflytt. 

Tidigare flyttar. En försiktig flyttfirma.

Krav för att få utnyttja RUT-avdrag vid flytt

Du får alltid använda RUT-avdrag när du anlitar en flyttfirma. Det finns däremot ett antal regler/villkor som måste uppfyllas när du anlitar Riksflytt för din flytt.
 
  1. Beställaren behöver lämna korrekta uppgifter till flyttfirman som anlitas.
  2. Beställaren måste vara minst 18 när Riksflytt anlitas.
  3. Du som anlitar Riksflytt måste vara bosatt i Sverige och betala skatt i Sverige.
  4. Flyttfirman som utför arbetet måste ha en godkänt F-skattesedel och ett momsregistreringsnummer. Riksflytt har givetvis det. 

1. RUT-avdrag: Detta får du när du anlitar en flyttfirma som hjälper dig med din flytt i Sverige.

2. Maximalt avdrag: Max beloppet på avdrag som en person kan få har höjts till 75 000 kronor per år från och med 1 Juli 2024. Du kan med andra ord få 75 000 kronor billigare tjänster vid flyttar. 

3. Arbetskostnader: Själva RUT-avdraget är 50 % på arbetskostnaden i samband med din flytt. Så det är inte 50 % på det totala beloppet, utan på arbetet. Fakturans totala belopp kan bestå av bränsle, packningsmaterial, arbete osv. Men rut-avdraget täcker endast arbetskostnaderna, därför kan det vara intressant att se fakturans specifikationer om du vill veta hur mycket rabatt du får. 

4. Godkänt Företag: Flyttfirman måste även vara godkänd för F-skatt samt ha ett momsregistreringsnummer. Arbetskostnaden är även något de måste rapportera till skatteverket.

5. Betalning: avdraget gäller direkt när du betalar, du får alltså rabatten på plats om du betalar via kort eller swish, eller på faktura om det är din betalningsmetod.

Mer information om RUT vid flytt

Om du känner att det är något mer du vill veta om krav och villkor, eller kanske något specifikt relaterat till din flytt så är du alltid välkommen att kontakta oss på 076 224 96 75 eller via email: Riksflytt@gmail.com

Vi hämtar all vår information från  Skatteverket

Rut-avdrag
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
I vilken typ av fastighet ska flytten utföras?
Vilken tjänster behöver du?
Om lägenhet; vilken våning flyttar du ifrån?
Våning på ny adress
Tillgång till hiss?
Hur möblerat är det?
Adresser
Namn
E-post

För oss är det viktigaste att våra kunder blir nöjda. Därför anpassar vi oss alltid efter de krav och behov som finns.

Vi vet att ingen flytt är den andra lik därför ser vi vikten av dialog med kund. Med det sagt är det alltid lätt att komma i kontakt med oss och diskutera frågor och funderingar både före, under och efter flytten.

Du kan alltid kontakta oss om något behövs läggas till eller ändras.